| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Yleinen autoilu- ja tekniikkakeskustelu > Tekniikka > Moottorit, voimansiirto

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 31-10-2011, 18:57   #1
Timbe_
Newbiemmer
 
Join Date: Mar 2009
Location: Punkalaidun
Posts: 5
Arrow Moottorin vaihto M52B25 - M52B25TU

Elikkäs ostin vuoden 1997 BMW e39 523i:n ainoa vika oli että moottorista oli tullut kiertokanki lohkonkyljestä lävitse. Joten nyt edessä moottorinvaihto tuohon uudempaan moottoriin M52B25TU.
Tuo vanhempi M52B25 oli manuaali vaihteistolla ja tavoitteena saada myös uusi M52B25TU moottori samaan manuaaliin kinni. Uudempi vuoden 1999 M52B25TU moottori on ollut automaattilaatikossa kiinni, joten kysymys on että tarviiko vaihtaa moottorin johdot jotta saisin toimimaan vanhemmalla ecu:lla vai toimiiko M52B25TU moottori omalla uudemmalla ECU:lla vaikka se on ollut automaattivaihteisessa autossa kiinni?
Vanhemmassa Siemens MS41 ja uudemmassa MS42 ECU ja liittimet on erilaiset molemmissa.
Timbe_ is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 19:19   #2
Cell
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Jun 2004
Location: Uusikaupunki
Posts: 6,926
Tavaraa menee vaihtoon paljon muutakin kuin vain ecu ja johtosarja, auton päässä muutoksia ohjaustavoissa ym. Yhtäläisyyksiä on niin vähän, että wds:stä löytyy kokonaan oma osionsa erikseen 9/98 ennen ja jälkeen valmistetuille. TU-kone ei toimi vanhalla eculla.
__________________
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project
318ti -97 + 316ti -02
Ex. 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01

BMW M62TU Vanosvaihdot/ajoitukset, valvetronic korjaukset kaikkiin koneisiin, kysy jos tarvetta!
Cell is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2011, 14:09   #3
kal3
Bimmer Rookie
 
kal3's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Keminmaa
Posts: 108
Ainakin m54:ssa on eri kampiakseli manuaalissa ja automaatissa.
Kuulemma sama myös vanhemmissa??

Eli automaattilaatikolla ollutta konetta ei välttämättä pysty istuttaan manuaalin jatkeeksi.(vaihtamatta kampiakselia)

Joku viisaampi korjatkoon.
__________________
e28 518i, e21 320i
kal3 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2011, 15:17   #4
Hemi
Bimmer Enthusiast
 
Hemi's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Location: Pirkanmaa
Posts: 17,040
Quote:
Originally Posted by Timbe_ View Post
Elikkäs ostin vuoden 1997 BMW e39 523i:n ainoa vika oli että moottorista oli tullut kiertokanki lohkonkyljestä lävitse. Joten nyt edessä moottorinvaihto tuohon uudempaan moottoriin M52B25TU.
Tuo vanhempi M52B25 oli manuaali vaihteistolla ja tavoitteena saada myös uusi M52B25TU moottori samaan manuaaliin kinni. Uudempi vuoden 1999 M52B25TU moottori on ollut automaattilaatikossa kiinni, joten kysymys on että tarviiko vaihtaa moottorin johdot jotta saisin toimimaan vanhemmalla ecu:lla vai toimiiko M52B25TU moottori omalla uudemmalla ECU:lla vaikka se on ollut automaattivaihteisessa autossa kiinni?
Vanhemmassa Siemens MS41 ja uudemmassa MS42 ECU ja liittimet on erilaiset molemmissa.
Kyseessä on täysin eri tekniikka, jonka asennus vanhempaan on käytännön tasolla mahdotonta. Kyseessä on siis täysin eri autot, vaikka mallimerkintä molemmissa e39 onkin.
Eli auton KOKO elektroniikka/sähköt pitää vaihtaa ja mm.jarrujen koko abs järjestelmä pitää uusia.
Kaikki jäähdytyksestä ja sen ohjauksesta koko moottorin ohjaukseen/elektroniikkaan on täysin eri ja siis uusittava ajonestoa myöden.
Myös koko pakojärjestelmä on täysin erilainen kuten tietenkin mm.muuttuvapituuksisen imusarjan ja tuplavanosten ohjaus,jne,jne,jne.
Ei tule ikävä kyllä onnistumaan, ainakaan mitenkään kannattavasti.
Hemi is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2011, 16:07   #5
Cell
Bimmer Enthusiast
 
Join Date: Jun 2004
Location: Uusikaupunki
Posts: 6,926
Quote:
Originally Posted by kal3 View Post
Ainakin m54:ssa on eri kampiakseli manuaalissa ja automaatissa.
Kuulemma sama myös vanhemmissa??

Eli automaattilaatikolla ollutta konetta ei välttämättä pysty istuttaan manuaalin jatkeeksi.(vaihtamatta kampiakselia)

Joku viisaampi korjatkoon.
Ei ole mitenkään erilainen, manuaalissa on vaan silmälaakeri kampurassa paikallaan kun automaatissa ei. Laakerin asennus tai irroitus vie joitain kymmeniä sekunteja irtomotissa.
__________________
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project
318ti -97 + 316ti -02
Ex. 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01

BMW M62TU Vanosvaihdot/ajoitukset, valvetronic korjaukset kaikkiin koneisiin, kysy jos tarvetta!
Cell is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
E34 ix touring Moottorin vaihto? mazaana 1988 - 1995 (E34) 1 10-09-2011 22:20
M52 Moottorin (2.5L) vaihto M54:seen(3.0L) 325E Moottorit, voimansiirto 0 31-08-2011 13:27
Mitä talvivarusteita tarvitaan --> E91 (2009) jacka 2006 - (E9x, F30) 10 13-12-2010 14:36
Moottorin vaihto? Jupppe Tekniikka 2 18-08-2008 15:29
Moottorin kumityynyjen vaihto... Extra Tekniikka 8 12-01-2008 03:18


All times are GMT +3. The time now is 16:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.